Zomernieuws

29 augustus 2017
Door Ton Wachter

Normaal gesproken gebeurt er zomers weinig om je druk over te maken. De kranten zijn dunner dan ooit en de TV zet je alleen nog maar aan voor Philip Freriks en Maarten van Rossem.
Maar dit jaar is alles anders!
Het begon al met de Nijmeegse Vierdaagse. Vanwege de opwarming van de aarde is het niet langer verantwoord de etappes van het begin naar het eindpunt af te leggen. De deelnemers verplaatsen zich sinds kort in tegengestelde richting. Tot vorig jaar raakten veel wandelaars in de loop van de dag oververhit, nu is dat omgekeerd, ze koelen af. Briljant!
En wat dacht u van de oud-koning van Spanje, Juan Carlos Alfonso Víctor María de Borbón y Borbón-Dos Sicilias? Tegen een man met zo’n naam was, zo is wetenschappelijk onderzocht, decennia lang geen vrouw bestand. De Spaanse majesteit regeerde waarschijnlijk zijn hele leven hoogstens een uur per dag, om zich de rest van de tijd te wijden aan andere vorstelijke bezigheden. Er wordt wel eens neerbuigend gesproken over vroegere leden van ons Nederlandse koninklijk huis. Zo wordt beweerd dat prins B. tot op hoge leeftijd regelmatig begerig door de paleisgangen dwaalde. Wel, in vergelijking met Juan enzovoort was er op onze prins nauwelijks iets aan te merken.
En dan Bokito D. Trump (the Great) en zijn strapatsen. Niet van het beeldscherm af te slaan!
Als je weet dat je om portier van de Tweede Kamer te worden, minstens twee keer naar de psycholoog en drie keer langs de AIVD moet, dan vraag je toch af waarom in allerlei landen een bepaald type politici zomaar regeringsleider kan worden….

In Nederland gaat het gelukkig prima. Eigenlijk zou de formatie eindeloos moeten duren, want kijk eens wat het demissionaire record-kabinet mét de PvdA allemaal presteert! Enorme groei, het vertrouwen neemt toe, Rutte straalt, Hennis glundert, het onderdelenmagazijn voor de JSF komt naar ons land. Geweldig! Dat levert kapitaal en banen op. (Uiteraard in die volgorde).
Binnenkort komen ze uit alle windrichtingen aangevlogen. Lekke band, rammelende kleppen, tankdop verloren, meteoriet door de voorruit: in Woensdrecht hebben ze alles, klaar terwijl u wacht, en in het ergste geval krijg je gewoon een leen-F16 mee.
De formatie ging lange tijd moeizaam. Er werd zelfs gelekt. Schande!
Maar nu, nauwelijks was men neer gestreken in een Hilversums landhuis, of de hemel brak open en de partijen zagen het licht, ze zien oplossingen , er ontstaat iets moois.
Alleen die morele kwesties, het lijkt me dat die voltooid levensbeëindiging er niet van zal komen. Waar tot nu toe niemand aan denkt is de invloed van het loterijgebeuren. Als je bemiddeld en oud bent, terwijl je familie al jaren ruziet over de aanstaande erfenis, dan wil je er wel tussen uit. Maar wie wat minder heeft, droomt er jaar na jaar van ooit een leuk bedrag op zijn rekening te vinden. En als het een keer lukt, wil je er nog een tijd van genieten.
De lekken in het AD zijn al weer bijna vergeten, maar echt, van dat Wilhelmus-plan ging mijn hart sneller kloppen! Doen! Ook de Kamervergaderingen dienen met het Volkslied te worden geopend. Wanneer er gecontroleerd wordt, in uitgaansgebieden of tijdens alcoholcontroles, noem maar op, kan het Volkslied worden meegenomen. Ook bij verkiezingen is het een idee. Niet alleen je paspoort laten zien, ook zingen. Klinkt onverhoopt het Bronsgroen Eikenhout of zo, dan dient de dader zich binnen een week voor een herkansing op het gemeentehuis te vervoegen. Keihard.

Ik schreef in mei dat Zeist in asfalteren en straten maken niet zo fanatiek was. Nou, dat hebben ze niet op zich laten zitten! Helaas worden nog niet alle hobbelwegen onder handen genomen, neem bij voorbeeld de Filips van Bourgondiëlaan (en wijde omgeving) waarover in de Omslag al eerder werd bericht. Vermoedelijk is dat gebied aan de beurt wanneer het nieuwe winkelcentrum klaar is, in 2020 of zo. Dus nog even volhouden daar, gewoon om de kuilen heen fietsen.
En dan nog iets: de afgelopen tijd zagen we de een na de andere wethouder iets openen, een nieuwe brug, het Marktplein, bijna te veel om bij te houden. Hoe wordt dat de komende tijd geregeld? Alle vernieuwde lanen in één mega-opening? Of een half jaar lang straat voor straat? En vervolgens winkel voor winkel? Want ik neem aan dat met al dat aantrekkelijke nieuwe plaveisel de vele lege panden in no time weer in bedrijf zullen zijn.
Onze bestuurders gaan het nog knap druk krijgen, er zijn immers ook nog verkiezingen in aantocht!

Maar daar heb ik het volgende keer wel over.