Door Nico Bernts op 5 februari 2016

Werkbezoek Marokkaanse moskee Zeist West

Op vrijdag 19 februari bracht de afdeling van de PvdA en bezoek aan de Marokkaanse moskee bij winkelcentrum De Clomp in Zeist-West. Dit bezoek vond plaats in het kader van de werkbezoeken, die de afdeling periodiek aan organisaties in Zeist wil brengen.

De nieuwe moskee “El Mottakien” in De Clomp (nummer 30-02) is in 2014 geopend door de ambassadeur van Marokko Abdelouahab Bellouki, burgemeester Koos Janssen en de voorzitter van de Moskee, de heer Allal Tafronti. De oude moskee die op dezelfde plek stond sinds 1993 was te klein geworden voor de groeiende moslimgemeenschap van Zeist en de wens om meer activiteiten te kunnen uitvoeren.

De architect, die het gebouw heeft ontworpen, Mohammed Arab van Azar-architecten, verzorgde de rondleiding en heeft laten zien dat de moskee meer is dan een gebedshuis. Daarna hadden we een gesprek met het bestuur, bezoekers en vrijwilligers van de moskee en met de architect waar vragen werden gesteld over bijvoorbeeld het gebouw en de islam. Het bezoek gaf ons de gelegenheid voor kennismaking en dialoog met een belangrijk instituut van de Marokkaanse gemeenschap en de islamitische gemeenschap in Zeist.