4 februari 2017

GREAT, GREAT, GREAT

Door Ton Wachter

Ik heb, geloof ik, al eens eerder beschreven hoe de oude Germanen hun vijanden te lijf gingen. Voorop liep de luidste schreeuwer, met de grootste knuppel. Terug redenerend zou het zo maar kunnen dat lang geleden een oer-Trumpf  in het Teutoburgerwoud de Romeinen heeft verslagen.  En dan is moeder Trump ook nog afkomstig van een Schots eiland dat op roeiafstand van IJsland ligt. Waren het niet de Noormannen die voetbalden met de hoofden van hun tegenstanders?

Hoe dan ook, de nieuwe sterke man van Amerika is iemand van grote allure. Dat vindt hij in ieder geval zelf. Heeft u goed gekeken naar het vraaggesprek met die Times-journalist (close friend van Murdoch) en zijn collega van de Duitse kwaliteitskrant ‘Bild” (al jaren befaamd om zijn alternatieve waarheden)? Trump troonde hoog en breed achter zijn bureau. De journalisten stelden hun eerbiedige vragen gezeten op lage stoeltjes. Alsof ze op bezoek waren bij de keizer van China.

En dan het Verenigd Koninkrijk. Vroeger bedoelden ze daar met “Europe” alles wat aan de overkant van de Noordzee lag, niet zichzelf. Wel, de Britten hebben een tijdje geprobeerd binnen de EU op voet van gelijkheid met ons soort landen om te gaan. Maar ze zijn het helemaal zat. Ze willen terug naar de tijd dat Britain the waves rule-de, de tijd dat het land nog écht Great was. Heeft u gelezen, dat een comité de “Britannia”, het koninklijke jacht dat al jaren als museumschip aan de wal ligt, weer in de vaart wil brengen? Daar voeren de Britse Royals vroeger de wereld mee rond, om zich te laten toejuichen in hun talrijke wingewesten.

Ik vind eigenlijk dat we als Holland wat terug moeten doen. Herinnert u zich nog de tocht naar Chatham? Toen onze zeeheld De Ruyter, de “Royal Charles”,  het admiraalschip van de Engelse marine kaapte? Dat is in juni precies 350 jaar gelden. De Spiegelversiering hangt in het Rijksmuseum. Kunnen we daar geen herinneringspostzegel van maken?

Maar inderdaad, iedereen die uitroept dat we genoeg problemen in eigen land hebben, heeft natuurlijk gelijk. Neem Rutte. Die is onvoldoende geloofwaardig. De meeste mensen denken dat hij wel degelijk met W. in zee zal gaan. Ze verwachten na de verkiezingen een slappe smoes en hupsakee. Ik vind daarom dat wij als Nederlanders een harde garantie moeten krijgen. Gewoon weer de bekende 1000 Euro, maar nu echt. En wel netto, voor iedereen, jong en oud, indien W. toch op  het pluche mocht belanden.

Een terugkerend VVD-argument is ook dat de PVV er voor een deel knetterlinkse standpunten op na houdt. Daar schrikken de liberalen erg van. Hè? Wat is dat nou voor een argument? Willen ze beweren dat W., die in het openbaar met een toch wel griezelig rechtse Duitse partij staat te flirten, te links is voor de VVD? Waarom zeggen ze niet eerlijk wat hij echt is? Bij elke rechtgeaarde liberaal moeten de haren toch recht overeind staan als ze de man in Koblenz triomfantelijk voor de camera’s zien paraderen?

En dan die paginagrote “Normaal”-advertentie. Wie heeft al vier jaar lang als ongeveer enige taak het onthullen van verhoogde-snelheidsborden? Wie ontkent dat daardoor de schadelijke uitstoot uit de hand loopt? Wie beweerde een tijdlang bij hoog en laag dat met de emissiewaarden van diesels in Nederland niets mis was? De VVD-minister van snelverkeer. moeten wij dit als Nederlanders allemaal normaal vinden?

Lodewijk Asscher schrijft terecht dat De Rutte-brief tenminste de suggestie wekt dat gebrek aan normaal-zijn vooral een probleem is van mensen van niet-Nederlandse afkomst. Als je ergens de ruiten van een gemeentehuis hebt staan ingooien, moet je worden overgehaald VVD te stemmen? Wanneer je op de sociale media bergen met bagger uitstort over je omgeving, niet in het minst over De PvdA en haar lijsttrekker, dan ben je van harte welkom bij de liberalen? Hoe verzinnen ze het, wat een armoede.

Laten we als sociaaldemocraten alsjeblief eerlijk bekennen, dat er ondanks alle zegeningen van de afgelopen regeringsperiode, toch ook het nodige was waarmee we als PvdA niet zo blij zijn. Dat we garanderen dat onze partij na de verkiezingen weer zichzelf zal worden. Zonder de VVD, samen met echt normale partijen, herkenbaar voor onze kiezers. Ik schreef het al eerder, 20 zetels of meer. Maar dan moeten we wel kleur bekennen. Rood, als vanouds.