Aanzuigende werking van verzorgingshuizen

14 november 2017

Toen De Volkskrant onlangs in dat prachtige artikel het plan van het Zorginstituut uit de doeken deed, was het Binnenhof te klein. Volgens CDA en D66 had de PvdA-staatssecretaris nooit duidelijk gemaakt wat het allemaal zou gaan kosten. Schande. Anonieme bronnen rond de formatie concludeerden dat Van Rijn er een potje van had gemaakt. Dat moest wel, want anders was hij slimmer geweest dan iedereen en dat kon niet waar zijn.
Sheila Sitalsing, de onvolprezen columniste, maakte snel duidelijk dat het anders lag. Al op 31 mei had de Kamer een brief ontvangen, waarin vetgedrukt precies werd uitgelegd waar het om gaat, inclusief de 2.1 miljard.
Een oeroude politieke wet is, dat je altijd goed je stukken moet lezen, mét alle bijlagen.
Maar kijk, 31 mei was precies tussen Hemelvaart en Pinksteren, waarschijnlijk hadden de fractiemedewerkers een paar dagen vrij, en waren de kamerleden ergens prettig op werkbezoek. Je ziet het gebeuren.
Wie denkt dat nu iedereen blij is, omdat de grootste schandvlek van de afgelopen regeringsperiode kan worden weggepoetst, heeft het mis. Er werd gewaarschuwd voor aanzuigende werking: “als de kwaliteit omhoog gaat, kiezen ouderen wellicht eerder voor een verzorgingshuis”.
Ja hoor. Voor je het weet heeft iedereen het over versgekookte drie- gangen menu’s, splinter- nieuwe biljardtafels en een aanlokkelijke intensivering van het bingo-gebeuren. In no time staan er lange rijen voor Heerewegen en de Looborch. Welke anti-ouderen lobby komt toch iedere keer weer met dezelfde clichéverhalen op de proppen, alsof al decennia lang iedereen boven de zeventig slechts één droom koestert: naar het bejaardentehuis?
Jeroen Dijsselbloem zinspeelde intussen op een noodrem-procedure, voor het geval de kosten van menswaardig oud worden zodanig de pan uit zouden rijzen dat er dingen mis gingen lopen. Het halve land schrok zich lam. Hoe moest het nu met de belastingverlaging, kon die wel doorgaan? Nou Buma en zijn companen vonden al snel een oplossing, en wat voor een. Ik vind het eigenlijk verbazend dat er tot nu toe zo weinig discussie is over het plan om het lage BTW- tarief te verhogen. Je hebt het wel over levensmiddelen, water, geneesmiddelen, boeken en cultuur. Wie niet profiteert van de lagere omzetbelasting is de klos. Het is niet moeilijk te raden om welke mensen het dan gaat.

De formatie bevindt zich al weken in de afrondende fase. Er wordt in het land wel gemopperd dat het zo lang duurt, maar we weten toch dat haastige spoed niet goed is? En Zalm is niet meer de jongste. Vroeger, toen hij nog actief in de weer was met de naar hem genoemde norm, was bekend dat hij zich tussendoor ontspande aan de flipperkast. Dat kost ook tijd. En de anderen zitten vast wel zo nu en dan, om bij te komen, te klaverjassen. De boog kan niet altijd gespannen zijn.
Door het boek van het in één klap beroemde ex-VVD-lid mevrouw IJbeltje weten we intussen meer over de gebruikelijke tijdsbesteding in liberale kamerkringen. Ze doen daar blijkbaar van alles tussen het regeren en controleren door. Soms leidt dat er zelfs toe dat een enkeling teut aan de stemmingen deelneemt.
Daar moet natuurlijk iets aan worden gedaan. Voor een coalitie met één stem meerderheid heeft zoiets al snel vervelende gevolgen. Ik zou het niet vreemd vinden, wanneer Pechtold, Buma en Segers voor de zekerheid aanvullende eisen aan Zijlstra stellen. Minimaal blaaspijpjes, lijkt me.

Nog even over aanzuigende werking:
Het is toch bepaald niet ondenkbaar dat de PvdA onder leiding van Lodewijk Asscher frank en vrij, sprankelend en creatief verder gaat met oppositie voeren?
De partij zit krap bij kas (dat wordt sponsors zoeken), maar qua denkkracht en uitstraling zijn we ongebroken. Toch? Dat blijft in het land gegarandeerd niet onopgemerkt. Mijn advies: houd de peilingen in de gaten!

En als we dan aan Zeist, Huis ter Heide, Bosch en Duin, Austerlitz en Den Dolder denken, ik ben er van overtuigd dat we ook hier bij de verkiezingen kansen hebben.
Een verjongd team kandidaten, een helder, flitsend programma en een uitgekiende campagne om onze ideeën bij de kiezer te laten landen.
Dat moet lukken.
Zeker en vast!